بازگشایی یک معما

نخستین نشست دوره‌ی ‎آموزشی نظریه‌ها و رویکردها در روانشناسی خودانگاره روز 8 امرداد 1391 در موسسه ماهان برگزار شد. دکتر شروین وکیلی ‎در‎ ‎این‎ ‎دوره‎ ‎مدل‎ ‎نظری‎ ‎جامعه‎ ‎شناسی‎ ‎روانی‎ ‎و‎ ‎روانشناسی‎ ‎اجتماعی‎ ‎و‎ ‎تعریفی‎ ‎از‎ ‎مفهوم‎ ‎من‎ ‎یا‎ ‎سوژه‎ را  ‎بررسی‎ ‎می‌‎کند‎ ‎که‎ ‎با‎ ‎صورتبندی‎ ‎نظری‎ ‎دستگاه‎ ‎نظری‎ ‎زروان‎ ‎همراه‎ ‎است‎. در‎ ‎این‎ ‎دستگاه‎ ‎نظری ‎چیزی‎ ‎که‎ ‎مورد‎ ‎پرسش‎ ‎است‎ ‎مفهوم‎ «‎من‎» ‎است‎ ‎که‎ ‎با‎ ‎رویکرد‎ ‎نظریه‎ ‎سیستم‎‌های‎ ‎پیچیده‎ ‎و‎ ‎با‎ ‎قرائت‎ ‎خاصی‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎نظریه‎ ‎می‌شود، ‎مورد‎ ‎سنجش‎ ‎قرار‎ ‎می‎‌گیرد.

«‎من‎» ‎مفهومی‎ ‎مستقل‎ ‎و‎ ‎خود‎ ‎آگاه‎ ‎و‎ ‎خود‎ ‎ارجاع‎ ‎و‎ ‎وابسته‎ ‎به‎ ‎انسان‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎ نظریه‎ ‎سیستم‎‌های‎ ‎پیچیده‎ ‎یکی از راههای صورتبندی آن محسوب می‌شود‎. ‎از‎ ‎آنجا‎ ‎که‎ ‎روش‎ ‎شناسی‎ ‎شروع‎ ‎جذابی‎ ‎برای‎ ‎انتقال‎ ‎یک‎ ‎مفهوم‎ ‎نیست، ‎این مبحث  ‎در میان‎ ‎ ‎چارچوب‎ ‎نظریه‎ ‎شرح‎ ‎داده‎ ‎می‎‌شود‎. مرجع‎ ‎تبیین «‎من‎» در‎ ‎نظریه‎ ‎سیستم‌های‎ ‎پیچیده‎ ‎در‎ ‎سطح‎ ‎روانشناسانه‎ ‎کتاب‎ «‎روانشناسی‎ ‎خود‎ ‎انگاره‎» ‎است‎.‎

برای‎ ‎ورود‎ ‎به‎ ‎بحث‎،‎ ‎چارچوبهای‎ ‎نظری‎ ‎موجود‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎مفهوم‎  ‎من‎  ‎شرح‎ ‎داده‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎و‎ ‎پس‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎دلایلی‎ ‎را‎ ‎برخواهیم شمرد که ‎نشان می دهد ‎مدل‎ ‎زروان‎ ‎بهتر‎ ‎عمل‎ ‎می‎ ‎کند.‎ سپس‎ ‎ با‎ ‎پرسش‌هایی‎ ‎که‎ ‎مطرح‎ ‎می‌شود،‎ ‎می‌توان‎ ‎وارد‎ ‎چارچوبهای‎ ‎نظری‎ ‎سیستم‎‌ها‎ شد‎.‎

در‎ ‎دوره‎ ‎پیشین‎ ‎که‎ ‎سه‎ ‎سال‎ ‎ادامه‎ ‎یافت،‎ ‎سیر‎ ‎تحول‎ ‎من‎ ‎پارسی‎ ‎یا‎ ‎من‎ ‎ایرانی‎ ‎بررسی‎ ‎شد‎ ‎که‎ ‎کاربست‎ ‎همین‎ ‎نظریه‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎خروجی‎ ‎آن‎ ‎به‎ ‎صورت‎ ‎ارائه‎ ‎مقاله‎ ‎ها‎ ‎و‎ ‎چاپ‎ ‎کتابهایی‎ ‎بوده‎ ‎است‎.‎

کار‎ ‎ما‎ ‎بازگشایی‎ ‎معمایی‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎اشکال‎ ‎متفاوت‎ ‎نامگذاری‎ ‎شده: ‎سوژه (Subject)،‎ ‎Igo‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎فارسی‎ ‎کلید واژه برابر نهاد آن «‎من‎» ‎است. مفهوم «‎من‎» ‎خیلی‎ ‎مهم‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎در‎ ‎تمام‎ ‎نظریات‎ ‎روانشناسی،‎ ‎جامعه‎ ‎شناسی‎ ‎و‎ ‎فلسفه‎ ‎پرسش‎ ‎از‎ ‎من‎ ‎هسته‎ ‎مرکزی‎ ‎را‎ ‎تولید‎ ‎می‌کند. بر‎ ‎اساس‎ ‎داوری‎‌ای‎ ‎که‎ ‎بر‎ ‎مبنای‎ ‎من‎ ‎انجام‎ ‎می‌‎شود،‎ ‎نظام‎‌های‎ ‎روانشناختی‎ ‎متفاوت‎ ‎فهمیده‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎کار‎ ‎گرفته‎ ‎می‌شوند‎.

در‎ ‎حوزه‎ ‎روانشناسی‎ ‎یکی‎ ‎از‎ ‎پارادایم‎‌ها‎ ‎یا‎ ‎سرمشق‎‌های‎ ‎نظری‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎مفهوم‎ ‎من‎ ‎وجود‎ ‎دارد‎ ‎این‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎این‎ ‎مفهوم‎ ‎خود‎ ‎مختار‎ ‎و‎ ‎مستقل‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎بدنه‎ ‎اش‎ ‎قابل‎ ‎تحلیل‎ ‎نیست‎. ‎یعنی‎ ‎این‎ ‎من‎ ‎به‎ ا‎جزا‎ ‎فرو‎ ‎کاسته‎ ‎نمی‌شود‎ ‎و‎ ‎در‎ ‎واقع‎ ‎من‎ ‎در‎ ‎بین‎ ‎رویکرد‎ ‎زیست‎ ‎شناسانه‎ ‎و رویکرد‎ ‎جامعه‎ ‎شناسانه‎ ‎قرار‎ ‎می‌گیرد‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎مورد‎ ‎در‎ ‎کتاب‎ ‎روانشناسی‎ ‎خود‎‎انگاره‎ ‎به‎ ‎طور‎ ‎مفصل‎ ‎بحث‎ ‎شده‎ ‎است‎.‎

هنگامی‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎من‎ ‎اندیشیده‎ ‎می‌شود‎ ‎به‎ ‎پیچیده‎ ‎ترین‎ ‎چیزی‎ ‎که‎ ‎می‌رسیم‎ ‎شبکه‎ ‎عصبی‎ ‎مغز‎ ‎آدم‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎آنقدر‎ ‎پیچیده‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎نه‎ ‎تنها‎ ‎پدیده‎‌‎های‎ ‎جهان‎ ‎اطراف‎ ‎را‎ ‎شناسایی‎ ‎می‌‎کند‎ ‎بلکه‎ ‎می‌‎تواند‎ ‎خودش‎ ‎را‎ ‎هم‎ ‎بازنمایی‎ ‎کند‎.‎

اولین‎ ‎کسی‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎حوزه‎ ‎روانشناختی‎ ‎برای‎ ‎مفهوم «‎من‎» ‎دستگاه‎ ‎نظری‎ ‎مستقل‎ ‎پیشنهاد‎ ‎کرد‎ ‎فروید‎ ‎است‎. البته‎ ‎گمانه‎ ‎زنی‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎روان‎ ‎و‎ ‎ذهن‎ ‎و‎ ‎من‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎گستره‎ ‎خیلی‎ ‎کهن‎ ‎است‎ ‎اما‎ ‎از‎ ‎دید‎ ‎یک‎ ‎دستگاه‎ ‎نظری‎ ‎با‎ ‎رویه‎ ‎روانی، قبل از فروید‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎نگاه‎ ‎نشده‎ ‎بود‎.‎

مثلا‎ ‎ارسطو‎ ‎کتابی‎ ‎به‎ ‎نام «پِری پْسوخِه» ‎یا «‎درباره‎ ‎نفس‎» ‎دارد‎ ‎که‎ ‎در‎ جریان ‎نهضت‎ ‎ترجمه‎ ‎ ‎در‎ ‎ایران‎ زمین‎ ‎از‎ ‎سریانی‎ ‎به‎ ‎عربی‎ ‎برگردانده‎ ‎شد‎. ‎در‎ ‎واقع‎ ‎خود‎ ‎ارسطو‎ ‎این‎ ‎کتاب‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎عنوان‎ ‎یک‎ ‎متن‎ ‎سیاسی‎ ‎در‎ ‎ادامه‎ ‎نگاه‎ ‎سیاسی‎ ‎افلاطون‎ ‎به‎ ‎نگارش‎ ‎در‎ ‎آورده‎ ‎بود‎. ‎دانته‎ ‎هم‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎سرنوشت‎ ‎نفس‎ ‎مطالبی‎ ‎دارد‎ ‎و‎ ‎جالب‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎این‎ ‎رویکرد‎ ‎بیشتر‎ ‎در‎ ‎روانشناسان‎ ‎اتریشی‎ ‎و‎ ‎آلمانی‎ ‎دیده‎ ‎می‌شود‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎مسائل‎ ‎نگاهی‎ ‎کل‎ ‎گرا‎ ‎داشتند‎. در‎ ‎گستره‎ ‎علم‎ ‎روانشناسی‎ ‎پنج‎ ‎دستگاه‎ ‎نظری‎ ‎اصلی‎ ‎داریم‎ ‎که‎ ‎مفهوم‎ ‎من‎ ‎هم‎ ‎در‎ ‎آن‎ ‎مدل‌سازی‎ «الگو‎ریزی‎» می‌شود. ‎هرکدام‎ ‎از‎ ‎اینها‎ ‎نگاهی‎ ‎ویژه‎ ‎به‎ ‎من‎ ‎دارند‎ ‎و‎ ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎آن‎ ‎پرسشهایی‎ ‎مطرح‎ ‎می‎ ‎کنند‎ ‎اما‎ ‎لزوما‎ ‎نمی‌توانند‎ ‎به‎ ‎آنها‎ ‎پاسخ‎ ‎مناسبی‎ ‎بدهند‎.‎

‏1.‏ رویکرد‎ ‎روانکاوانه‎ ‎که‎ ‎ادامه‎ ‎دیدگاه‎ ‎فروید‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎یکی‎ ‎از‎ ‎شاخه‎‌های‎ ‎آن‎ ‎دانش‎ ‎روان‎‌پویایی‎ ‎یاPsychodynamics ‎ است‎. یونگ‎ ‎و‎ ‎لاکان‎ ‎از‎ ‎مبدعان‎ ‎آن‎ ‎بودند‎.‎

‏2.‏ رویکرد‎ ‎رفتار‎گرایی‎ ‎که‎ ‎واتسون‎ ‎پایه‎ ‎گذار‎ ‎آن‎ ‎بود‎.‎

‏3.‏ رویکرد‎ ‎گشتالت‎ Gestalt ‎که‎ ‎همچنان‎ ‎ادامه‎ ‎دارد.

‏4.‏ رویکرد‎ ‎کنش‎ ‎متقابل‎ ‎نمادین

‏5.‏ رویکرد‎ ‎پدیدار‎ ‎شناسانه

‎ ‎خواستگاه‎ ‎این‎ ‎پنج‎ ‎پارادایم‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎مفهوم‎ ‎اصلی «‎من‎» روانشناسی‎ ‎است‎ ‎ولی‎ ‎پدیدار‎ ‎شناسی‎ ‎به‎ ‎فلسفه‎ ‎و‎ ‎تاریخ‎ ‎علم‎ ‎هم‎ ‎بر‎ ‎می‌گردد‎ ‎و‎ ‎همچنین رویکرد کنش‎ ‎متقابل‎ ‎نمادین‎ ‎به‎ ‎جامعه‎ ‎شناختی‎ هم مرتبط است. ‎از‎ ‎اینها‎ ‎شاخه‎ ‎های‎ ‎دیگری‎ ‎مثل‎ ‎روانشناختی‎ ‎و‎ ‎روانشناسی‎ ‎تکامل‎ ‎گرایانه‎ ‎هم‎ ‎تولید‎ ‎شدند‎.‎

‎ ‎در‎ ‎همه‎ ‎این‎ ‎نظریه‎‌ها‎ ‎ویژگی‎‌های‎ ‎مشترکی‎ ‎دیده‎ ‎می‌ ‎شوند‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎قرارند‎:‎

‏1.‏ در‎ ‎هر‎ ‎پنج‎ ‎نظریه‎ ‎جدا‎ ‎از‎ ‎اینکه‎ ‎خواستگاه‎ ‎شان‎ ‎در‎ ‎فلسفه،‎ ‎جامعه‎ ‎شناسی‎ ‎یا‎ ‎حتا‎ ‎زیست‎ ‎شناسی‎ ‎باشد‎ ‎الگوی‎ ‎روانشناسانه‌ای‎ ‎پیشنهاد‎ ‎می‌شود‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎مفهوم «‎من‎» ‎می‌پردازد‎.‎

‏2.‏ همه‎ ‎نظریه‎ ‎ها‎ ‎در‎ ‎اواخر‎ ‎قرن‎ ‎‏19‏‎ ‎و‎ ‎اوایل‎ ‎قرن‎ ‎‏20‏‎ ‎شکل‎ ‎می‎ ‎گیرند. بین‎ ‎سال­های‎ ‎‏1880‏‎ ‎تا‎ ‎‏1930‏‎ ‎و‎ ‎پایه‎ ‎گذاران‎  ‎آنها‎ ‎اندیشمندان‎ ‎اروپایی‎ ‎بودند‎ ‎که‎ ‎بیشترشان‎ ‎بعد‎ ‎از‎ ‎جنگ‎ ‎جهانی‎ ‎اول‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎ویژه‎ پس از ‎ظهور‎ ‎نازیسم‎ ‎به‎ ‎آمریکا‎ ‎مهاجرت‎ ‎کردند‎ ‎و‎ ‎مکتب­های‎ ‎روانشناسی‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎آمریکا‎ ‎شکل‎ ‎گرفتند‎ ‎خیلی‎ ‎متاثر‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎افراد‎ ‎بود‎.‎

‏3.‏ به‎ ‎این‎ ‎ترتیب‎ ‎همه‎ ‎در‎ ‎دوره‎ ‎آشوب‎ ‎قرن 20‏‎ ‎و‎ ‎عصر‎ ‎تمدن‎ ‎مدرن‎ ‎شکل‎ ‎گرفت. ‎پیش‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎در‎ ‎عصر‎ ‎استعمار‎ ‎نگاهی‎ ‎خوشبینانه‎ ‎به‎ «‎من‎» ‎وجود‎ ‎داشت‎ ‎که‎«‎من» در آن‎ ‎عقلانی،‎ ‎تکامل‎ ‎یافته‎ ‎و‎ ‎خرد‎ ‎مدار‎ ‎است. اواخر‎ ‎قرن‎ ‎‏19‏‎ ‎کم‎ ‎کم‎ ‎شکافها‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎تصویر‎ ‎زیبا‎ ‎نمایان‎ ‎می‎ ‎شود. ‎که‎ ‎یکی‎ ‎از‎ ‎دلایل‎ ‎آن‎ ‎آشکارشدن‎ ‎پیامد‎ ‎های‎ ‎خطرناک‎ ‎صنعتی‎ ‎شدن‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎کار‎ ‎گرفتن‎ ‎جنگ‎ ‎افزارها‎ ‎بود‎. از‎ ‎پیشگویان‎ ‎این‎ ‎امر،‎ ‎فیلسوفی‎ ‎مثل‎ ‎نیچه‎ ‎و‎ ‎دانشمندی‎ ‎مثل‎ ‎فروید‎ ‎بودند‎ ‎که‎ ‎من‎ ‎مدرن‎ ‎را در‎ ‎این‎ ‎دوران‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎نقد‎ ‎کشیدند‎.‎

‏4.‏ ویژگی‎ ‎مشترک‎ ‎پایه‎ ‎گذاران‎ ‎این‎ ‎نظریه‌ها‎ ‎دانشمند‎ ‎بودن‎ ‎آنها‎ ‎است‎. اکثر ‎رفتار‎‎گراها‎ ‎زیست‎ ‎شناس بودند،‎ ‎گشتالتی‎‌‎ها‎ ‎روانشناسان‎ ‎بالینی‎ ‎و‎ ‎برخی‎ ‎پزشک‎ ‎و‎ ‎ساختار‎گرا‎ها‎ ‎فیلسوفانی‎ ‎بودند‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎علم‎ ‎می‎ ‎پرداختند‎. مثلا‎ ‎هوسرل‎ ‎که‎ ‎پدیدار‎شناسی‎ ‎را‎ ‎بنیان‎ ‎نهاد‎ ‎کتاب‎ ‎مهمی‎ ‎به‎ ‎اسم «‎فلسفه‎ ‎ریاضی‎» ‎دارد. طرفداران رویکرد کنش‎ ‎متقابل‎ ‎نمادین‎‎ ‎هم‎ ‎جامعه‎ ‎شناسانی‎ ‎بودند‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎علوم‎ ‎پایبند بودند‎.‎

‎ ‎در‎ ‎واقع‎ ‎این‎ ‎نظریه‎ ‎ها‎ ‎پاسخی‎ ‎برای‎ ‎پرسشی‎ ‎مهم‎ ‎درباره‎ ‎مفهوم‎ ‎«من»‎ ‎بودند‎ ‎و‎ ‎پایه‎ ‎ی‎  ‎آنها‎ ‎نقد‎ ‎من‎ ‎عقلانی‎ ‎و‎ ‎خوبی‎ ‎بود‎ ‎که‎ ‎فیلسوفان‎ ‎و‎ ‎جامعه‎ ‎شناسان‎ ‎مهم‎ ‎اولیه‎ ‎مثل‎ ‎کانت‎ ‎و‎ ‎هگل‎ ‎ارائه‎ ‎داده‎ ‎بودند‎. ‎نظریه‎ ‎ها‎ ‎در‎ ‎شرایط‎ ‎تاریخی‎-اجتماعی‎ ‎خاصی،‎ ‎در‎ ‎زمینه‎ ‎سنت‎ ‎مدرنیته‎ ‎و‎ ‎عصر‎ ‎خرد‎ ‎شکل‎ ‎گرفتند‎. ‎بنابراین‎ ‎اگر‎ ‎از‎ ‎بیرون‎ ‎به‎ ‎نظریه‎ ‎ای‎ ‎نگاه‎ ‎شود‎ ‎و‎ ‎نقد‎ ‎شود،‎ ‎دستگاه‎ ‎رقیبی‎ ‎برای‎ ‎آن‎ ‎تولید‎ ‎می‌شود. مثل‎ ‎این‎ ‎پنج‎ ‎‎نظریه‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎نقد‎ ‎مفهوم‎ ‎من‎ ‎و‎ ‎خرد‎ ‎خوش‎ ‎بینانه‎ ‎قرن‎ ‎نوزدهمی‎ ‎بیرون‎ ‎آمدند‎ ‎و‎ ‎هرکدام‎ ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎مفاهیم‎ ‎پایه‎‌‎ای‎ ‎شکل‎ ‎گرفتند‎ ‎و‎ ‎کلید‎ ‎واژه‎‌هایی‎ ‎برای‎ ‎تبیین‎ «‎من‎»  ‎دارند‎. رویکردشان‎ ‎به‎ ‎مفهوم‎ «‎من‎» بیشتر‎ ‎بالینی‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎نمونه‎‌های‎ ‎انسانی‎ ‎را‎ ‎که‎ ‎تحلیل‎ ‎می‎ ‎کنند‎ ‎بیشتر‎ ‎بیماران اند.  ‎فروید‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎مورد‎ ‎شاخص‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎مدل‎ ‎پاتولوژیک‎ ‎ارائه‎ ‎می‎‌دهد‎ ‎و‎ ‎فرض اش‎‎ ‎این‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎انسان‎ ‎بیمار‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎باید‎ ‎درمان‎ ‎شود‎. ‎این‎ ‎رویکردی‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎گاهی‎ ‎علمی‎ ‎به‎ ‎نظر‎ ‎می‎‌رسد‎.‎

‎به‎ ‎هر‎ ‎حال‎ ‎رویکردهای‎ ‎این‎ ‎نظریه‎ها‎ ‎خیلی‎ ‎تفکیک‎ ‎شده‎ ‎از‎ ‎زیست‎ ‎شناسی‎ ‎نیستند‎. ‎و‎ ‎در‎ ‎مواردی‎ ‎روی‎ ‎حس‎ ‎هم‎ ‎کار‎ ‎می‎ ‎کنند‎. به طور مثال ‎وونت‎ ‎خیلی‎ ‎پیشتر‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎نظریه‎ ‎پردازان‎ ‎با‎ ‎روش‌های‎ ‎آزمایشگاهی‎ ‎ابتدایی‎ ‎تنش‎ ‎را‎ ‎ساختارمند‎ ‎می‌‎کند‎. ‎رویکرد‎ ‎مقابل‎ ‎روانشناسی‎ ‎مثبت‎ ‎گرا‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎بر‎ ‎عکس‎ ‎روی‎ ‎کسانی‎ ‎که‎ ‎سالم‎ ‎هستند‎ ‎کار‎ ‎می‎ ‎کند‎ ‎و‎ ‎در آینده ‎ ‎بیشتر‎ ‎در‎ این ‎مورد‎‎ ‎بحث‎ ‎می‎‌شود‎.‎

‎ ‎در‎ ‎مدل‎ ‎نظریه‎ ‎زروان‎ ‎کلید‎ ‎واژه‎ «جم‎» یا‎ «جمم‎» سرواژه‎ ‎جفت‎ ‎متضاد‎ ‎معنایی‎ ‎است‎. ‎در‎ ‎اوستایی‎ ‎جم‎ ‎همان‎ ‎جمشید‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎معنای‎ ‎دو‎ ‎قلوی‎ ‎دو‎ ‎قطبی‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎هند‎ ‎در‎ ‎واژه‎ “‎جمنا‎” ‎و‎ ‎در‎ ‎انگلیسی‎ ‎در ‎”Gemini “‎ (برج‎ ‎دو‎ ‎پیکر) دیده‎ ‎می‎‌شود‎. ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎آن،‎ ‎معنا‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎طریق‎ ‎زبان‎ ‎منتقل‎ ‎می‌شود‎ ‎پیکره‌ای‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎توسط‎ ‎دو‎ ‎قطبی‌ها‎ ‎تولید‎ ‎شده‎ ‎در‎ ‎نظام‎‌های‎ ‎انتقال‎ ‎معنا‎ ‎شکل‎ ‎می‌گیرد‎.‎

‎‎در‎ ‎رویکردهای‎ ‎ساختار‎ ‎گرایانه‎ ‎به‎ ‎طور‎ ‎کلی‎ ‎معنا‎ ‎در‎ ‎دو‎ ‎قطبی‎ ‎های‎ ‎زبانی‎ ‎صورتبندی‎ ‎می‌شود‎ ‎یعنی‎ ‎هر‎ ‎جا‎ ‎معنایی‎ ‎وجود‎ ‎دارد‎ ‎قطعا‎ ‎جفت‎ ‎متضاد‎ ‎معنایی‎ ‎ای‎ ‎در‎ ‎پشت‎ ‎اش‎ ‎است‎. البته‎ ‎این‎ ‎هم‎ ‎مفهومی‎ ‎ضمنی‎ ‎است‎!‎

‎ ‎لوی‎ ‎اشتراوس‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎مورد‎ ‎می‌گوید‎ ‎که‎ ‎دو‎ ‎قطبی‎‌ها‎ ‎وضعیت‎ ‎میانه‎‌ای‎ ‎دارند‎ ‎که‎ ‎با‎ ‎یک‎ ‎دو‎ ‎قطبی‎ ‎دیگر‎ ‎بیان‎ ‎می‎‌شود‎ ‎او‎ ‎این‎ ‎مفهوم‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎خوبی‎ ‎در‎ ‎مقاله‎ «خام‎ ‎و‎ ‎پخته‎»  ‎تبیین‎ ‎کرده‎ ‎است‎. مثالی‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎این مورد وجود دارد‎ ‎حکم‎ ‎تورات‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎می­گویند جانورانی‎ ‎که‎ ‎سم‎ ‎شکافته‎ ‎دارند‎ ‎یا‎ ‎شکمبه‎ ‎دارند‎ ‎حلال‎ ‎گوشت‎‌اند‎، ‎پس‎ ‎خوک‎ ‎حلال‎ ‎گوشت‎ ‎نیست‎ ‎به‎ ‎این‎ ‎ترتیب‎ ‎خوک‎ ‎در‎ ‎وسط‎ ‎این‎ ‎دو‎ ‎قطبی‎ ‎قرار‎ ‎می‎‌گیرد‎. در‎ ‎جفت‎‌های‎ ‎متضاد‎ ‎معنایی‎ ‎آنچه‎ ‎وسط‎ ‎قرار‎ ‎می‎‌گیرد‎ ‎معمولا‎ ‎تابو‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎یا‎ ‎با‎ ‎مناسکی‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎تابو‎ ‎زدایی‎ ‎می­شود‎.‎

‎ ‎در‎ ‎اساطیر‎ ‎جمشید،‎ ‎با‎ ‎شکوه‎ ‎ترین‎ ‎و‎ ‎در‎ ‎عین‎ ‎حال‎ ‎گناه‎ ‎کار‎ ‎ترین‎ ‎پادشاه‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎در‎ ‎درون‎ ‎مفهوم‎ ‎خود‎ ‎دو‎ ‎قطبی‎ ‎های‎ ‎زیادی‎ ‎نهفته‎ ‎دارد‎.‎ در‎ ‎انتهای‎ ‎داستان­اش‎ ‎از‎ ‎وسط‎ ‎به‎ ‎دو‎ ‎نیم‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎مرگ‎ ‎می‎ ‎رسد. ‎جم‎ ‎ها‎ ‎یا‎ ‎جفت‎ ‎های‎ ‎متضاد‎ ‎معنایی‎ ‎هم‎ ‎وقتی‎ ‎تفکیک‎ ‎می‌شوند‎ ‎مثل‎ ‎جمشید‎ ‎می‌میرند‎. ‎در‎ ‎زروان‎ ‎جم‎ ‎هایی‎ ‎که‎ ‎پیکره‎ ‎زبان‎ ‎را‎ ‎صورتبندی‎ ‎می‎ ‎کنند‎ ‎به‎ ‎عنوان‎ ‎ابزار‎ ‎تحلیلی‎ ‎به‎ ‎کار‎ ‎برده‎ ‎می‌شوند‎. منش‎ ‎ها،‎ ‎دستگاه‌های‎ ‎نمادین‎ ‎رمزگان‎ ‎و‎ ‎متونی‎ ‎که‎ ‎حامل‎ ‎معنا‎ ‎هستند‎ ‎بر‎ ‎مبنای‎ ‎جم‎ ‎ها‎ ‎استوارند‎.‎

‎ ‎در‎ ‎پنج‎ ‎نظریه‎ ‎مربوط‎ ‎به‎ ‎من‎ ‎جم‎ ‎ها‎ ‎به‎ ‎این‎ ‎ترتیب‎ ‎باز‎ ‎نموده‎ ‎می‌شوند: ‎

‎ ‎

‏1.‏ در‎ ‎روانکاوی‎ ‎در‎ ‎ابتدای‎ ‎کار‎ ‎جم‎ ‎خود‎ ‎آگاه‎/‎ناخودآگاه‎ ‎مطرح‎ ‎شده است‎. ‎فروید‎ ‎دراین‎ ‎عرصه‎ ‎بیان‎ ‎می‎ ‎کند‎ ‎که‎ ‎ما‎ ‎یک‎ ‎حیات‎ ‎روانی‎ ‎خودآگاه‎ ‎داریم‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎می‎ ‎پردازیم‎ ‎اما‎ ‎بخشی‎ ‎هست‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎غافل‎ ‎می‎ ‎شویم‎ ‎و‎ ‎آن‎ ‎ناخودآگاه‎ ‎ماست‎ ‎که‎ ‎درمان ‎فروید ‎مربوط‎ ‎به‎ ‎این‎ ‎بخش‎ ‎است‎.‎

‏2.‏ در‎ ‎رفتار‎ ‎گرایی،‎ ‎عینیت‎ ‎در‎ ‎مقابل‎ ‎ذهنیت‎ ‎قرار‎ ‎می‎‌گیرد. ‎ذهنیت‎ ‎هایی‎ ‎که‎ ‎بر‎ ‎مبنای‎ ‎جم‎ ‎صورتبندی‎ ‎شده‎ ‎اند‎ ‎باعث‎ ‎می‎ ‎شوند‎ ‎گزینشی‎ ‎هم‎ ‎برای‎ ‎انتخاب‎ ‎یکی‎ ‎از‎ ‎آنها‎ ‎وجود‎ ‎داشته‎ ‎باشد‎. رفتار‎ ‎گرایان‎ ‎اولیه‎ ‎مشخصا‎ ‎هوادار‎ ‎عینیت‎ ‎هستند‎ ‎و‎ ‎می‌گویند‎ ‎آنچه‎ ‎به‎ ‎طور‎ ‎عینی‎ ‎دیده‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎مهم‎ ‎است‎ ‎در‎ ‎واقع‎ ‎آنها‎ ‎اصولا‎ ‎ذهن‎ ‎را‎ ‎قبول‎ ‎ندارند‎. حدود‎ ‎سال‎ ‎‏1900‏‎ ‎واتسون‎ ‎در‎ ‎انگلیس‎ ‎پیشرو‎ ‎این‎ ‎نظریه‎ ‎بود‎.‎

‏3.‏ در‎ ‎برابر‎ ‎رفتارگرایی،‎ ‎مید‎ ‎نظریه‎ ‎کنش‎ ‎متقابل‎ ‎نمادین‎ ‎را‎ ‎شکل‎ ‎می‌دهد‎. در‎ ‎آن‎ ‎جم‌های‎ ‎دال‎/‎مدلول‎، لفظ‎/‎معنا،‎ ‎رمز‎/‎مفهوم‎ ‎همه‎ ‎به‎ ‎ذهن‎ ‎وصل‎ ‎می‌شوند‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎رفتارگرایان‎ ‎کلاسیک‎ ‎اولیه‎ ‎نادیده‎ ‎گرفته‎ ‎شده‎ ‎بود‎. ‎او‎ ‎ادعا‎ ‎می‎ ‎کرد‎ ‎که‎ ‎امر‎ ‎عینی‎ ‎وقتی‎ ‎مهم‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎آن‎ ‎پرسش‎ «چرا‎ ‎من‎ ‎این‎ ‎رفتار‎ ‎را‎ ‎می‎ ‎کنم؟‎» در‎ ‎مقابل «‎چه‎ ‎طور‎ ‎این‎ ‎رفتار‎ ‎را‎ ‎می کنم؟‎» ‎مطرح‎ ‎شود‎.‎

‏4. ‏جم‎ ‎های‎ ‎پدیدار‎ ‎شناسی شامل:‎ ‎معنا‎ ‎در‎ ‎مقابل‎ ‎رمز،‎ ‎بود‎ ‎در‎ ‎مقابل‎ ‎نِمود‎ ‎یا‎ ‎نومن‎ ‎در‎ ‎مقابل‎ ‎فنومن‎ ‎است‎. ‎پدیدارشناس‎­ها‎ ‎هم‎ ‎مانند‎ ‎کنش‎ ‎متقابل‎ ‎نمادین‎ ‎ها‎ ‎جم‎ ‎رمزگان‎ ‎معنا‎ ‎را‎ ‎دارند‎ ‎که‎ ‎شبیه‎ ‎دال‎ ‎و‎ ‎مدلول‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎همان‎ ‎اندازه‎ ‎مهم‎ ‎است‎. اما‎ ‎این‎ ‎جم‎ ‎برای‎ ‎آنها‎ ‎بیشتر‎ ‎از‎ ‎اینکه‎ ‎زبانی‎ ‎باشد،‎ ‎روانشناسانه‎ ‎است‎.‎

‏5.‏ گشتالتی‎ ‎ها‎ ‎به‎ ‎جم‎ ‎کل/‎جزء‎ ‎اهمیت‎ ‎می‎ ‎دهند‎ ‎به‎ ‎این‎ ‎معنی‎ ‎که‎ ‎آنچه‎ ‎من‎ ‎یا‎ ‎ذهن‎ ‎مرا‎ ‎می سازد‎ ‎کلیت‎ ‎یا‎ ‎مجموعه‎ ‎ای‎ ‎را‎ ‎در‎ ‎بر‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎بزرگتر‎ ‎از‎ ‎اجزای‎ ‎سازنده‎ ‎آن‎ ‎مجموعه‎ ‎است. ‎

‎ ‎در‎ ‎همه‎ ‎این‎ ‎پنج‎ ‎نظریه‎ ‎روابط‎ ‎علی‎ ‎و‎ ‎معلولی‎ ‎دیده‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎به طور مثال‎ ‎کارکرد‎ ‎یک‎ ‎بیماری‎ ‎در‎ ‎هرکدام‎ ‎چنین‎ ‎است‎:‎

‎ ‎روانکاو: ‎ باید‎ ‎پی‎ ‎به‎ ‎علت‎ ‎رفتار‎ ‎بیمارگونه‎ ‎در‎ ‎خودآگاه‎ ‎برد‎ ‎و‎ ‎پس‎ ‎از‎ ‎آگاهی‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎در‎ ‎خودآگاه‎ ‎درمان‎ ‎می‌شود‎. ‎فروید‎ ‎کتاب‎ ‎مفصل‎ «تفسیر‎ ‎رویا‎» ‎را‎ ‎بر‎ ‎این‎ ‎اساس‎ ‎نوشته‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎آن‎ ‎‏300‏‎ ‎رویا‎ ‎که‎ ‎‏80‏‎ ‎تای‎ ‎آنها‎ ‎مربوط‎ ‎به‎ ‎خودش‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎تحلیل‎ ‎شده‎ ‎است. ‎پیش‎ ‎فرض­اش‎ ‎این‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎رویا‎ ‎مربوط به‎ ‎عرصه‎ ‎ناخودآگاه‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎با‎ ‎درک‎ ‎دلایل‎ ‎و‎ ‎بروز‎ ‎بیماری‎ ‎در‎ ‎ناخودآگاه‎ ‎فرایند‎ ‎درمان‎ ‎آغاز‎ ‎می‎ ‎شود‎.‎

‎ ‎رفتار‎ ‎گرا:‎ در‎ ‎رفتار‎ ‎بیمارگونه‎ ‎ای‎ ‎که‎ ‎مشاهده می­شود‎ ‎آنچه‎ ‎مهم‎ ‎است‎ ‎توالی‎‎ ‎رفتاری‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎تکرار‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎و‎ ‎در‎ ‎بررسی‎ ‎آن‎ ‎به‎ ‎چرایی‎ ‎و‎ ‎آنچه‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎موردش‎ ‎فکر‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎کاری‎ ‎نداریم‎ ‎هدف‎ ‎فقط‎ ‎درمان‎ ‎رفتار‎ ‎بیمارگونه‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎با‎ ‎این‎ ‎که‎ ‎روش‎ ‎شناسی‎ ‎رفتار‎ ‎گرا‎ ‎ها‎ ‎در‎ ‎این‎ ‎مورد‎ ‎تنگ‎ ‎نظرانه‎ ‎و‎ ‎سخت‎ ‎اندیش‎ ‎است‎ ‎جالب‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎خیلی‎ ‎از‎ ‎موارد‎ ‎در‎ ‎درمان‎ ‎بیماری‎ ‎ها‎ ‎جواب‎ ‎می‎ ‎گیرند‎.‎

اسکینر‎ ‎ازپیشتازان‎ ‎رفتار‎ ‎گرا‎ ‎کتابی‎ ‎علمی‎ ‎تخیلی‎ ‎به‎ ‎نام «‎ولدن‎ ‎‏2‏‎»  ‎داردکه‎ ‎در‎ ‎مفهوم‎ ‎شرطی‎ ‎شدن‎ ‎و‎ ‎روش‎ ‎علمی‎ ‎به‎ ‎کار‎ ‎رفته‎ ‎در‎ ‎آن‎ ‎تعصب‎ ‎دارد. ‎آلدوس‎ ‎هاکسلی‎ ‎هم‎ ‎کتاب «‎دنیای‎ ‎شگفت‎ ‎انگیز‎ ‎نو‎» ‎را‎ ‎در‎ ‎نقد‎ ‎شرطی‎ ‎شدگی‎ ‎و‎ ‎مدینه‎ ‎فاضله‎ ‎ای‎ ‎که‎ ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎شرطی شده‎ ‎ساخته‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎نوشت‎ ‎و‎ ‎مفاهیم‎  «‎ولدن‎ ‎‏2‏‎» ‎را‎ ‎در‎ ‎آن‎ ‎به‎ ‎سخره‎ ‎گرفت. کتاب‎ ‎مهم‎ ‎دیگر‎ ‎اسکینر ‎«آزادی‎ ‎و‎ ‎شان‎» ‎است‎ ‎که‎ ‎ترجمه‎ ‎شده‎ ‎است‎.‎

گشتالتی‎ ‎بیماری‎ ‎را‎ ‎در‎ ‎چارچوب‎ ‎رفتار‎ ‎تحلیل‎ ‎می‎ ‎کند‎ ‎و‎ ‎هدفش‎ ‎فهم‎ ‎آن‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎این‎ ‎رفتار‎ ‎را‎ ‎درکنار‎ ‎دیگر‎ ‎رفتارها‎ ‎در‎ ‎شبکه‎ ‎ای‎ ‎بررسی‎ ‎می‎ ‎کند.‎ ‎گشتالت‎ ‎به‎ ‎معنای‎ ‎کلیت‎ ‎و‎ ‎چارچوب‎ ‎است‎. در‎ ‎واقع‎ ‎پیش‎ ‎فرض‎ ‎نظریه‎ ‎گشتالت این است که‎ ‎ذهن‎‎ ‎کلی‎ ‎عمل‎ ‎می‎ ‎کند‎ ‎نه‎ ‎جزیی‎ ‎و‎ ‎از‎ ‎دل‎ ‎آن‎ ‎نظریه‎ ‎سیستم‎ ‎ها‎ ‎در‎ ‎می‎ ‎آید‎ ‎و‎ ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎آن‎ ‎خود‎ ‎ذهن‎ ‎جهان‎ ‎را‎ ‎ساده‎ ‎می‎ ‎کند‎. در‎ ‎این‎ ‎زمینه‎ ‎لیبر‎ ‎مان‎ ‎گفته‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎با‎ ‎‏5‏‎ ‎متغیر‎ ‎اصلی‎ ‎و‎ ‎‏5‏‎ ‎متغیر‎ ‎فرعی‎ ‎جهان‎ ‎ساده‎ ‎می‎ ‎شود‎.‎

پدیدار‎ ‎شناس‎ ‎ها‎ ‎به‎ ‎درمان‎ ‎کاری‎ ‎ندارند‎. بیشتر‎ ‎فیلسوف‎ ‎هستند‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎چرایی‎ ‎و‎ ‎روابط‎ ‎پیوند‎ ‎دهنده‎ ‎در‎ ‎شبکه‎ ‎زیست‎ ‎جهان‎ ‎می‎ ‎پردازند‎. ‎معنا‎ ‎و‎ ‎تفسیر‎ ‎رفتار‎ ‎برای‎ ‎آنها‎ ‎اهمیت‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎بعدها‎ ‎پایه‎ ‎هرمنوتیک‎ ‎می‎ ‎شود‎. ‎دریدا‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎جفت‎ ‎متضاد‎ ‎معنایی‎ ‎نظری‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎پدیدار‎ ‎شناسی هوسرل‎ ‎برآمده‎‎ ‎است‎.‎

هوسرل‎ ‎فیلسوفی‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎زبان‎ ‎را‎ ‎نشان‎ ‎دهنده‎ ‎ماهیت‎ ‎اصیل‎ ‎چیزها‎ ‎می‎ ‎داند‎. برخلاف‎ ‎فروید‎ ‎که‎ ‎زبان‎ ‎را‎ ‎اصل‎ ‎نمی‌‎داند‎ ‎و‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎به‎ ‎عنوان‎ ‎ابزار‎ ‎استفاده‎ ‎می‎ ‎کند‎. ‎لاکان‎ ‎خود‎ ‎را‎ ‎ادامه‎ ‎دهنده‎ ‎راه‎  ‎فروید‎ ‎می‎ ‎داند‎ ‎ولی‎ ‎می‎ ‎گوید‎ ‎ساختار‎ ‎ناخودآگاه‎ ‎از‎ ‎جنس‎ ‎زبان‎ ‎است‎ ‎بر‎ ‎عکس‎ ‎فروید‎ ‎که‎ ‎زبان‎ ‎را‎ ‎نیرو‎ ‎و‎ ‎ابزاری‎ ‎برای‎ ‎رفتن‎ ‎به‎ ‎ناخودآگاه‎ ‎می‌داند‎. ‎در‎ ‎واقع‎ ‎لاکان،‎ ‎فرانکل،‎ ‎یونگ‎ ‎و‎ ‎آدلر‎ ‎از‎ ‎روانکاوی‎ ‎تاثیر‎ ‎گرفته‎ ‎اند‎. فوکو‎ ‎متاثر‎ ‎از‎ ‎هایدگر‎ ‎در‎ ‎پدیدارشناسی،‎ ‎نیچه‎ ‎در‎ ‎تفسیر‎ ‎تاریخی و‎ ‎فروید‎ ‎در‎ ‎روانکاوی‎ ‎است‎. در‎ ‎این‎ ‎حوزه‎ ‎ها‎ ‎دانشمندان‎ ‎روانکاو،‎ ‎رفتارگرا‎ ‎و‎ ‎شناختی‎ ‎بیشتر‎ ‎در‎ ‎زمینه‎ ‎های‎ ‎درمانی‎ ‎و‎ ‎بالینی‎ ‎کار‎ ‎کرده‎ ‎اند‎.‎ به طور مثال شناخت­گرایان‎ ‎می‎ ‎گویند‎ ‎که‎ ‎برای‎ ‎شناخت‎ ‎رفتار‎ ‎باید‎ ‎دید‎ ‎که‎ ‎دستگاه‎ ‎عصبی‎ ‎در‎ ‎عین‎ ‎انجام‎ ‎یک‎ ‎رفتار‎ ‎خاص‎ (بیماری)‎ ‎چگونه‎ ‎عمل‎ ‎می‎ ‎کند؟‎ ‎به‎ ‎لحاظ‎ ‎آزمایشی‎ ‎شناخت‎ ‎گرایان‎ ‎از‎ ‎همه‎ ‎جلوتر‎ ‎هستند‎. ‎شاخه‎ ‎ای‎ ‎از‎ ‎آنها‎ ‎روانشناسان‎ ‎تکاملی‎ ‎در‎ ‎دهه‎ ‎‏80‏‎ ‎را‎ ‎شکل‎ ‎دادند‎ ‎و‎ ‎باس‎ ‎که‎ ‎کتاب‎ ‎درسی‎ «‎روانشناسی‎ ‎تکاملی» ‎را‎ ‎نوشته‎ در این میان ‎از‎ ‎همه‎ ‎مشهورتر‎ ‎است‎. نمونه‎ ‎های‎ ‎آزمایشی‎ ‎او‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎سلیقه‎ ‎جفت‎ ‎گیری‎ ‎زنان‎ ‎و‎ ‎مردان‎ ‎از‎ ‎‏140‏‎ ‎کشور‎ ‎بودند‎.‎

به‎ ‎هرحال‎ ‎این‎ ‎پنج‎ ‎الگو‎ ‎خواستگاه‎‌های‎ ‎متفاوتی‎ ‎در‎ ‎علوم‎ ‎متفاوت‎ ‎دارند‎ ‎به‎ ‎همین‎ ‎دلیل‎ ‎متدولوژی‎ ‎و‎ ‎نتایج‎ ‎واگرا‎ ‎دارند‎. ‎برای‎ ‎حل‎ ‎این‎ ‎مساله‎ ‎می‎ ‎توان‎ ‎رویکرد‎ ‎میان‎ ‎رشته‎ ‎ای‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎کار‎ ‎گرفت‎ ‎که‎ ‎روش‎ ‎شناسی‎ ‎متفاوتی‎ ‎دارد‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎کمک‎ ‎آن‎ ‎می‎ ‎توان‎ ‎مدل‎ ‎نظری‎‌‎ای‎ ‎را‎ ‎طرح‎ ‎ریزی‎ ‎کرد‎ ‎که‎ ‎بر‎ ‎اساس‎ ‎پرسشهای‎ ‎برآمده‎ ‎از‎ ‎این‎ ‎نظریه‎ ‎ها‎ ‎باشد‎ ‎و‎ ‎هدفش‎ ‎رسیدن‎ ‎به‎ ‎پاسخ‎ ‎آنها‎. ‎برای‎ ‎این‎ ‎منظور‎ ‎رویکرد‎ ‎نظریه‎ ‎سیستمهای‎ ‎پیچیده‎ ‎پیشنهاد‎ ‎می‎ ‎شود‎ ‎که‎ ‎امکان‎ ‎بررسی‎ ‎پرسشها‎ ‎و‎ ‎نقد‎ ‎پاسخ‎ ‎ها‎ ‎را‎ ‎دارد‎. ‎به‎ ‎این‎ ‎ترتیب‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎حین‎ ‎کار‎ ‎مسائل‎ ‎اصیل‎ ‎بیرون‎ ‎کشیده‎ ‎و‎ ‎پاسخ‎ ‎داده‎ ‎می‎ ‎شود.

همچنین ببینید

دوره‌ی آموزشی «غزل‌های عرفانی»

دوره‌ی جدید آموزشی غزل‌های عرفانی (حضوری و مجازی) برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *